Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023

ΟΔΟΝΤΩΤΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ - Μια μοναδική διαδρομή περίπου μιας ώρας που ξεκινά από το Διακοπτό




 
Ο οδοντωτός Διακοπτού – Καλαβρύτων αποτελεί ένα τουριστικό αξιοθέατο. Το τραίνο έχει τη δυνατότητα να «σκαρφαλώνει» ψηλά, στις μεγάλες κλίσεις του εδάφους, μέσα από περιοχές με ξεχωριστό ενδιαφέρον περιήγησης.
 
Με μια μοναδική διαδρομή περίπου μιας ώρας που ξεκινά από το Διακοπτό, ο οδοντωτός διασχίζει το φαράγγι του Βουραϊκού, περνά από το χωριό Ζαχλωρού και καταλήγει στα Καλάβρυτα.
 
 Η διαδρομή 22 χιλιομέτρων που διανύει πραγματοποιείται με ταχύτητα που κυμαίνεται από 30 έως 40 χλμ/ώρα στην απλή γραμμή και από 6 έως 15 χλμ/ώρα στο οδοντωτό κομμάτι.
 
Το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι οδοντωτό στα σημεία όπου λόγω της μορφολογίας του εδάφους υπάρχουν μεγάλες κλίσεις.
Ο χαρακτηρισμός «οδοντωτός», όπως είναι προφανές, προέρχεται από τα «δόντια» που χρησιμοποιούν οι αμαξοστοιχίες του τύπου αυτού και τις βοηθούν να σκαρφαλώνουν στις μεγάλες κλίσεις.
 
Η αμαξοστοιχία είναι ειδικά κατασκευασμένη, ώστε η οδόντωση να προσαρμόζεται στα σημεία της γραμμής όπου αυτό επιβάλλεται, τόσο στην άνοδο όσο και στην κάθοδο της διαδρομής.

Διαδρομή
 
Διανύει 22 χιλιόμετρα διαδρομής και αναρριχάται σε υψόμετρο 750 μέτρων. Το δρομολόγιο διαρκεί περίπου μία ώρα, με σταθμό αναχώρησης το Διακοπτό και σταθμό άφιξης τα Καλάβρυτα. Στη διαδρομή πραγματοποιείται ενδιάμεση στάση στο Μεγάλο Σπήλαιο.
 
Η διαδρομή περνά μέσα στο φαράγγι πλάι στο Βουραϊκό, το ποτάμι που δημιουργεί μικρούς και μεγάλους καταρράκτες. Στη θέση μάλιστα Καταρράκτης τα νερά του ποταμού πέφτουν σχεδόν κάθετα και ορμητικά κάτω από το γεφύρι της γραμμής.
Επόμενο πέρασμα, Δικαστήρια. Η τοποθεσία πήρε το όνομά της από μια μικρή ημικυκλική σπηλιά όπου σταλακτίτες δημιουργούν μια φυσική εικόνα που θυμίζει αίθουσα δικαστηρίου.
 
Φτάνοντας στα Καλάβρυτα ο επισκέπτης συνειδητοποιεί την ετυμολογία του ονόματός τους, καθώς τα «Καλά βρυτά», σημαίνουν τα καλά νερά, όπως πράγματι αναβλύζουν σε αφθονία στον τόπο αυτό.
 
Πέρα από τη φυσική ομορφιά της, η πόλη των Καλαβρύτων είναι ιστορικός τόπος, χάρη στο μοναστήρι της Αγίας Λαύρας όπου ξεκίνησε η επανάσταση του 1821, αλλά και ένας μαρτυρικός τόπος με τη μνήμη του ολοκαυτώματος της Κατοχής.
 
Ήταν 13 Δεκεμβρίου του 1943 όταν ο γερμανικός στρατός κατοχής εκτέλεσε σχεδόν όλο τον ανδρικό πληθυσμό καίγοντας εν συνεχεία το χωριό, για να καταγραφεί το γεγονός ως μία από τις μεγαλύτερες θηριωδίες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
 
Σήμερα, κρατώντας ως αξίες την ιστορική βαρύτητα και τη φυσική ομορφιά της, η περιοχή αποτελεί σημαντικό τουριστικό προορισμό.
Τα Καλάβρυτα φημίζονται για το χιονοδρομικό τους κέντρο, ένα από τα μεγαλύτερα της Ελλάδας και εκ των δύο μοναδικών στον κόσμο όπου συνδυάζεται το σκι στο βουνό με το κολύμπι στη θάλασσα του Διακοπτού, σε απόσταση μόλις 20 χιλιομέτρων.

ΟΔΟΝΤΩΤΟΣ

Ο οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοπτού - Καλαβρύτων, είναι ο μοναδικός στο είδος του στην Ελλάδα. Χάρη σε αυτά ακριβώς τα "δόντια" γίνεται δυνατό το ταξίδι στο συγκεκριμένο τοπίο, μιας και είναι τόσο μεγάλη η κλίση του εδάφους που κανένα φυσιολογικό τρένο δεν θα είχε την τύχη με το μέρος του.

Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε ότι η κλίση φθάνει μέχρι και 145%. Για το λόγο αυτό σε 3 σημεία της διαδρομής, συνολικού μήκους 3,4 χλμ., τοποθετήθηκε ένας οδοντωτός άξονας που συγκρατεί το συρμό από την οπισθοδρόμηση. Το μήκος του δικτύου είναι στο σύνολό του 22.320 μέτρα με μέγιστη ταχύτητα τα 40χμ, ενώ το μήκος των οδοντωτών τμημάτων φτάνει τα 3.400 μέτρα με μέγιστη ταχύτητα μόλις τα 12χμ ανά ώρα.


 
Η γραμμή κατασκευάστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα με πρωτοβουλία του Χαρίλαου Τρικούπη, και ολοκληρώθηκε χάρη στην κατασκευαστική μαεστρία Γάλλων και Ιταλών τεχνιτών. Πρώτος επιβάτης ήταν ο Βασιλιάς Γεώργιος Α'. Η πρώτη ατμομηχανή "σφύριξε" στις 10 Μαρτίου 1896, ενώ ήταν η μία εκ των τριών που χρησιμοποιήθηκαν αρχικά στην διαδρομή (κατασκευασμένες όλες στο εργοστάσιο Cail στη Γαλλία). Οι εν λόγω ατμάμαξες καλούνταν καθημερινά να σιγοσέρνονται με 20-40 χλμ/ώρα, κατά μήκος 22 περίπου χιλιομέτρων.


 
Το ίδιο ακριβώς κάνουν και πιο σύγχρονοι πλέον συρμοί, δίνοντας σε κάθε ταξιδιώτη την δυνατότητα να κάνει ένα ταξίδι  στον χρόνο. 
Σε ολόκληρη την διάρκεια της διαδρομής δεν θα μπορέσετε να πάρετε τα μάτια σας από το παραμυθένιο τοπίο! 
 
Θα περάσετε πάνω από πέτρινες καμάρες, μέσα από καταπράσινα τοπία, θα ανακαλύψετε μικρά πετρόχτιστα σπιτάκια, ενώ τεράστιες σιδερένιες πόρτες θα ανοίξουν για να περάσει το τρένο και θα κλείσουν ξανά πίσω σας (τοποθεσία Πόρτες στον σταθμό Τρικλίων). 
Κάπως έτσι και δίχως να το έχετε καταλάβει θα φτάσετε σε υψόμετρο 720 μέτρων και στον σταθμό των Καλαβρύτων.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοπτού - Καλαβρύτων έχει το δεύτερο μικρότερο πλάτος γραμμής στην Ευρώπη, με μόλις 0,75 μέτρα! 
 
Το μικρότερο πλάτος το συναντάμε και αυτό στην Ελλάδα και είναι το παραδοσιακό τρενάκι του Πηλίου, γνωστός και ως Μουντζούρης, όπου η γραμμή έχει πλάτος μόλις 0,60 εκατοστά! Οι σταθμοί, οι στάσεις καθώς και 20 μέτρα εκατέρωθεν της σιδηροδρομικής γραμμής σε όλο το μήκος της, έχουν χαρακτηριστεί ιστορικά μνημεία από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Ενδιαφέροντα:
- Το πρώτο επίσημο δρομολόγιο της γραμμής πραγματοποιήθηκε στις 10 Μαρτίου 1896.
- Τεχνικά έργα της γραμμής είναι οι τοίχοι αντιστήριξης, 3 λίθινες επενδύσεις επιχωματώσεων, 6 σήραγγες, 25 μεταλλικές γέφυρες με 10-70 μέτρα άνοιγμα, 15 μεταλλικές γέφυρες με 3-10 μέτρων άνοιγμα, 9 λίθινες γέφυρες με τόξα 4-10 μέτρων, ακόμα και ανοιχτές από το ένα τοίχωμα σήραγγες λαξεμένες σε βράχο, λίθινες καμάρες για την διευθέτηση των υδάτων, φυλάκια και υδατόπυργοι. Όλα τα παραπάνω αποτελούν δείγματα εξαιρετικής βιομηχανικής αρχιτεκτονικής.
- Αποτελεί τον μοναδικό οδοντωτό σιδηρόδρομο στην Ευρώπη που ενώνει την θάλασσα με το βουνό ενώ η διαδρομή που ενώνει το Διακοπτό με τα Καλάβρυτα έχει χαρακτηριστεί ως η έκτη θεαματικότερη με τρένο στον κόσμο!
- Η γραμμή και το τροχαίο υλικό αναβαθμίστηκαν στα τέλη Οκτωβρίου του 2008, ενώ από τις αρχές Ιουνίου 2009 τα δρομολόγια εκτελούνται από τους νέους ελβετικούς συρμούς που παρέλαβε ο ΟΣΕ με σκοπό την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.


ΒΙΝΤΕΟ.







ΠΗΓΗ.1. trainose.gr
         2. anagnostis.org

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου